Artikelen

Werken aan inzetbaarheid: vijf pijlers voor een goede start

Door Redactie Internetspiegel | jul 11, 2019

Sta jij in jouw organisatie nog aan het begin van het ontwikkelen van inzetbaarheidsbeleid en weet je niet waar te starten? Maak dan eerst een goede diagnose van de uitgangssituatie. Vijf pijlers kunnen daarin aandacht krijgen. 1. Waarom is inzetbaarheid van medewerkers in jouw organisatie belangrijk?  Is er een visie? In welke mate voelt het…

Lees verder

Zes bouwstenen voor het versterken van inzetbaarheid

Door Redactie Internetspiegel | jun 24, 2019

Hoe bereik je binnen de organisatie een cultuur waarin werken aan inzetbaarheid normaal is? Welke beleidsaspecten dragen bij aan het inzetbaarheidsgedrag van medewerkers? We interviewden HR-professionals en leidinggevenden van organisaties die al goed op weg zijn. Uit deze praktijkverhalen ontdekten we patronen en daaruit trokken we lessen. Het resultaat: zes bouwstenen voor het creëren van…

Lees verder

Hoe inzetbaar zijn jouw medewerkers? Ontdek het met de inzetbaarheidsscan

Door Redactie Internetspiegel | jun 10, 2019

Hoe zouden medewerkers uit jouw organisatie reageren op de volgende stellingen? Zelfs als er een reorganisatie gaat plaatsvinden in onze organisatie ben ik er zeker van dat ik mag blijven. Mijn direct leidinggevende benadrukt het belang om bezig te zijn met mijn loopbaan. Het is voor mij duidelijk waar binnen mijn organisatie tijdelijke klussen te…

Lees verder

Inzetbaarheid medewerkers vergroten? Met deze ondersteuning maak je als leidinggevende verschil

Door Redactie Internetspiegel | mei 23, 2019

Twee gedragsaspecten spelen een rol bij het bevorderen van inzetbaarheidsgedrag van medewerkers: faciliteren en ondersteunen. Faciliteren (tijd en geld beschikbaar stellen) is natuurlijk van belang. Maar ondersteuning bieden doet er écht toe. Uit onderzoek van InternetSpiegel blijkt: leidinggevenden die méér ondersteunen, dragen méér bij aan het inzetbaarheidsgedrag van hun medewerkers. In deze blog: de ondersteunende activiteiten waarmee jij…

Lees verder

In beeld: goede en minder goede ontwikkelgesprekken. De aanpak maakt het verschil

Door Redactie Internetspiegel | mei 9, 2019

In ons vorige blog gaven we tips over hoe je als leidinggevende een effectief ontwikkelgesprek aangaat. Als leidinggevende kun je variëren in gespreksstijl, afhankelijk van het type medewerker met wie je in gesprek bent. Ben je benieuwd hoe zo’n gesprek eruitziet? Een goed gesprek, maar ook een minder geslaagd gesprek? Hier vind je filmpjes waarin leidinggevenden…

Lees verder

Een goed gesprek is het halve werk. Concrete tips voor een effectief ontwikkelgesprek

Door Redactie Internetspiegel | apr 25, 2019

Hoe ondersteun je als leidinggevende jouw medewerkers bij ontwikkel- en loopbaanactiviteiten? Hoe ga je het gesprek aan? Welke ontwikkelafspraken kun je maken? In dit blog lees je hoe je als leidinggevende een effectief ontwikkelgesprek aangaat.

Lees verder

Werknemers ondersteunen in werken aan inzetbaarheid? Houd rekening met deze 3 typen medewerkers

Door Redactie Internetspiegel | apr 11, 2019

Medewerkers gaan verschillend om met werken aan hun inzetbaarheid. De een is afwachtend, de ander neemt proactief de regie. Door rekening te houden met de verschillen, bied je als leidinggevende of HR-professional effectievere ondersteuning.

Lees verder

Wat we weten uit onderzoek over inzetbaarheid

Door Redactie Internetspiegel | apr 8, 2019

Wat doen medewerkers in het openbaar bestuur eigenlijk aan werken aan inzetbaarheid? Hoe schatten zij hun inzetbaarheid in? Wat kunnen medewerkers doen om beter of breder inzetbaar te worden? En wat weten we over de mate van arbeidsmobiliteit in het openbaar bestuur? InternetSpiegel deed onderzoek.

Lees verder
Over verliefdheid en werkplezier -foto tommy-lee-walker

Over verliefdheid en werkplezier

Door lucienvermeer | mei 25, 2018

Onlangs had ik een gesprek met een collega binnen het Rijk die het werk niet meer zo leuk vond. Hij zocht naar interessante opleidingen, maar vond niets naar zijn gading. “Ik heb al zoveel gedaan” was zijn reactie. Hij leek zijn lot te hebben geaccepteerd en te denken dat er toch niets anders was dat hij…

Lees verder